19.září 2024 se stalo velkým dnem v historii Medžugorje (dokončeno)
19. září 2024 byl na tiskové konferenci ve Vatikánu zveřejněn dokument Dikasteria pro nauku víry schválený papežem Františkem. Nemluví se v něm o nadpřirozenosti událostí, ale jsou v něm uznávány hojné duchovní plody spojené s farností - svatyní Královny míru. Přináší převážně pozitivní názory o poselstvích, i když s některými vysvětleními jak uvádí Vatican News.
“Nastal okamžik, aby se uzavřela dlouhá a složitá historie duchovního fenoménu Medžugorje”. Těmi slovy začíná Nota o duchovních zážitcích souvisejících s Medžugorjem, kterou podepsal kardinál Víctor Manuel Fernández, předseda Dikasteria pro nauku víry. Jedná se o textu, který schválil papež František, který rozpoznává hodnoty duchovních plodů spojených s medžugorskými zážitky, opravňuje věřící, aby se ho přidržovali, neboť “jsou četné pozitivní plody a mezi Božím lidem se nešířily žádné negativní nebo rizikové následky”. Co je hlavní, pozitivní je také smýšlení o poselstvích, i když je spojeno s ujasněním některých výrazů.
Pozitivní plody
Místa spojená s medžugorským fenomenem jsou cílem poutí z celého světa. „Pozitivní plody se projevují nejvíce jako šíření zdravé prakse života víry“ v souladu s tradicí Církve. Nastala tu četná obrácení” lidé, kteří objevili nebo znovu nalezli víru; návrat ke zpovědi a svátostnému svatému přijímání, lidé dostali povolání, mnohé manželské páry se usmířily a obnovily manželský a rodinný život. Zaznamenáno je velmi mnoho uzdravení. Farnost Medžugorje je místo klanění, modlitby, seminářů, duchovních cvičení, shromažďování mládeže. Vznikla i charitativní díla, která se starají o sirotky, závislé, invalidní osoby a je potvrzena i přítomnost skupin pravoslavných křesťanů i muslimů.
Poselství míru
Nota Dikasteria potom rozebírá hlavní aspekty poselství, počínaje poselstvím míru chápaného ne jen jako opak války, ale i v duchovním, rodinném a společenském smyslu: nejoriginálnější název, který si Panna Maria připisuje je ‘Královna míru’. To je mír, který je plod prožívané lásky, která je chápána také jako láska k těm, kteří nejsou katolíci”. Tento aspekt je lépe chápán „v ekumenickém a mezináboženském kontextu Bosny, poznamenaném strašnou válkou se silnými náboženskými elementy“.
Bůh v centru
Často se objevuje podnět k důvěryhodné odevzdanosti Bohu, který je láska: „Můžeme poznávat jádro poselství ve kterých Panna Maria nedává do centra sebe, ale ukazuje, že je zcela zaměřená na naší jednotu s Bohem“. Kromě toho, “Mariina přímluva a působení jsou viditelně podřízené Ježíši Kristu jako tvůrci milosti a spasení v každé osobě”.
Výzva k obrácení
V poselstvích potom nacházíme “stálou výzvu k opouštění světového způsobu života a přehnané navázanosti na pozemské hodnoty, spojené s častými podněty k obrácení, což činí možným skutečný mír ve světě”. Zdá se, že právě obrácení je jádrem medžugorského poselství. Tady je i “trvalý podnět, aby nebyla podceňována závažnost zla a hříchu” a aby byla s vážností chápána Boží výzva k boji proti zlu. Základní je také úloha modlitby a půstu, jakož i ústřední místo mše i pátrání po konečném smyslu existence ve věčném životě.
Potřebná ujasnění
Druhá část dokumentu zdůrazňuje jak se “několik” poselství může zdát “spojených se vzrušujícími lidskými zážitky” i když některé chyby snad nejsou “se špatným úmyslem, ale kvůli subjektivnímu chápání fenoménu”. V některých případech „se zdá, že Panna Maria projevuje určitou podrážděnost, protože se některé její pokyny nenásledovaly; tak upozorňuje na hrozící znamení a možnost, že se už nikdy znovu nezjeví“. Ale jiná poselství dávají správný výklad: „Ti, kteří dávají katastrofické předpovědi jsou falešní proroci. Říkají: “Toho a toho roku, toho a toho dne bude katastrofa”. Vždycky jsem říkala, že trest přijde jestli se svět neobrátí. Proto povzbuzuji všechny k obrácení“ (15.12.1983).
Trvání na poselstvích
Jsou tu dále poselství pro farnost, ve kterých Panna Maria jakoby si přála kontrolu nad jednotlivostmi duchovního a pastorálního směru. V dalších případech se poselství „vztahují na požadavky málo pravděpodobného nadpřirozeného původu’, kdy Panna Maria „dává pokyny o datech, místech, praktických aspektech a přináší rozhodnutí o obvyklých otázkách“. Ve skutečnosti, sama Panna Maria relativizuje vlastní poselství, když je podřizuje „neporovnatelné hodnotě Slov zjeveným v Písmu Svatém“: „Nevydávejte se do pátrání po mimořádných věcech, ale raději vezměte Evangelium, čtěte je a všechno vám bude jasné“ (12.11.1982). V Notě se jako problematické uvádějí i poselství, která Panně Marii připisují výrazy jako“můj plán”, “můj projekt”, slova, která by mohla vyvolávat neklid. Vlastně vše co Maria činí je vždy ve službě Božího plánu. Nesmíme Marii chybně připisovat “místo, které patří jedinečně a výlučně Synu Božímu”.
Je schválená veřejná úcta
To neznamená uznání nadpřirozenosti a připomínáme, že nikdo není ani povinen v tato zjevení věřit, ale nihil obstat – které vydal mostarský biskup po dohodě se Svatým Stolcem – vede k tomu, že věřící “mohou cestou tohoto duchovního návrhu získat pozitivní podnět pro svůj křesťanský život a tudíž je dovolena veřejná úcta”. V Notě je také upřesněno, že pozitivní ocenění většiny medžugorských poselství “neznamená uznání přímého nadpřirozeného původu”. Církevní autority v místech, kde je takováto zkušenost jsou vybízeny k oceňování pastoračních hodnot a “také prosazovat šíření tohoto duchovního návrhu”.
Dikasterium na závěr povzbuzuje ty, kteří jedou do Medžugorje “aby přijali, že na pouť nejedou kvůli setkání s údajnými vizionáři, ale kvůli setkání s Marií, Královnou míru”.
( Radio-Medjugorje.com )