Otec René Laurentin: Koncil, přirozeně, otevřel dveře člověku, a po té stránce byl velmi dobře přijatý, ale otázkou je: «Jestli Koncil otevřel dveře Bohu»? Koncil mluvil o Bohu dobře, to je nejdůležitější. On vykonal i všechno usmíření s člověkem: ekumenické usmíření s protestanty a pravoslavnými, otevírání se nekřesťanům vytvářením a zakládáním «Sekretariátů pro nekřesťany», usmíření s nevěřícími vytvářením «Sekretariátů pro nevěřící» které se později začlenilo do jiných struktur.
Bylo potřebné, aby se Církev poněkud více otevřela člověku. Možná se příliš hovořilo o Bohu abstraktním způsobem, a zapomínalo se, že Zjevení spočívá ve zjevení se Boha člověku. Podle slov Listu Židům, je to vztah lásky mezi Bohem a člověkem, je to láska Boží k člověku a lidská odpověď lásky k Bohu. To, co mne na koncilu zvláště dojímalo, byl projev Pavla VI. na předposledním velkém veřejném zasedání Koncilu. Přednesl překrásnou řeč o člověku. Řekl: «Koncil mluví o Bohu a mluví o člověku. Nedojde-li ke střetu kultur, střetu civilizací? Ne, naopak! Jedná se o setkání mezi Bohem a člověkem.» Potom 10 minut mluvil o tom, jak Koncil člověku vrátil jeho hodnoty: mluví o člověku, který se raduje i o tom, který pláče, o člověku, který pracuje, který vyučuje..., a tak dále do nekonečna. Řekl jsem sám sobě: Je dobré říkat něco takového, ale co lidé potřebují, to je, aby se jim nejdříve říkalo o Bohu! I po Koncilu se příliš hovořilo jenom o člověku. Bylo mnoho výzkumů v oblasti antropo-logie, vědě, která mluví o člověku, a zapomnělo se na teo-logii, která mluví o Bohu. To je problém, který trvá od Koncilu až dodnes. Koncil odvedl dobrou práci, ale lidé si ho špatně vykládali, v humanistickém smyslu, ve smyslu triumfu humanizmu, a ne ve smyslu triumfu Božího.
Z Vaší teologické perspektivy, můžete říci do jaké míry se Vatikánský Koncil stal dnes skutečností?